... de Barcelona a les Amèriques...

divendres, 22 d’agost del 2014

Quantitat o qualitat? Frijoles camagues o remojados?


Quantitat o qualitat?

 Normalment si ens fan aquesta pregunta molts de nosaltres respondrem "qualitat" sense dubtar-ho gaire. Doncs generalment aquí a Nicaragua les coses funcionen en quantitat i no qualitat. Deixeu-me dir abans de res, que això no és sinònim de negatiu, sinó depenent de la perspectiva en què ho mirem.

 Volem que els nens vagin a l'escola: Doncs posem a 40 alumnes de cinc i sis anys en una classe; així tenim un alt percentatge de nens que van a l'escola. Però la qualitat de l'educació quina és? Això no surt a les estadístiques del Gobern. 

Però es clar, és millor que hi hagi pocs nens a classe i una bona educació mentre hi ha molts nens al carrer? o és millor que hi hagi molts nens a classe i una baixa qualitat d'educació i pocs nens al carrer?

Què en penseu vosaltres? A mi se’m fa difícil dir una de les dues opcions. Ja m’agradaria que hi hagués un equilibri i tot fos perfecte, però sembla que no és tan fàcil. Així que us animo a respondre aquesta pregunta o a pensar-hi.

Frijoles Camagues o Remojados?

Vosaltres us en rieu de mi amb el tema dels frijoles, però poca broma perquè els frijoles són vida!! Desgraciadament aquest any hi ha una gran sequera a Centro-Amèrica, això ha provocat que tota l’agricultura hagi fet figa. En conseqüència els imprescindibles frijoles han pujat de preu, tant que han triplicat el preu (de 10 córdobas la “libra” a 28 i 30 córdobas la “libra”). En vista d’aquest problema el Gobern ha inventat els "frijoles solidarios", on l’estat paga una part de la “libra”. Un dia abans un cotxe amb altaveus anuncia que l’endemá arriben els "frijoles solidarios" a la ciutat/barri o comunitat del camp, així la gent es prepara per fer una llarga cua al costat del camió i comprar els frijoles a meitat de preu. Amb tot això no deixem de banda la gran campanya publicitaria que fa el Gobern aprofitant aquestes ocasions, en alguns casos exagerada.

Doncs sí, al final somiaré amb frijoles. Quan nosaltres anem al metge i estem a la sala d’espera tothom està en silenci esperant el seu torn, com a molt hi ha alguna iaia que conversa amb alguna persona i fa safareig del que passa al barri. Aquí a Nicaragua la cosa canvia una mica. A la gent li agrada parlar i sobretot, sobretot “cotillejar”. Però... hi ha una conversa bàsica que us explico a continuació. Ahir quan estava  a la sala d’espera del metge (tinc un virus intestinal d’aquests ben agradables) va passar un home amb un sac cridant: “frijoles camagues!!!”. Òbviament el senyor venia frijoles, però venia frijoles camagues!! Què vol dir això? Doncs que són de qualitat, suaus i ben bons. Una dona es va interessar per comprar-li una lliure al veure que el preu era més baix de lo normal, però altres persones que estaven a la mateixa sala d’espera es van estranyar. Seguidament la sala d’espera del metge es va convertir en una peixateria. Tothom donava la seva opinió de si els frijoles eren camagues (bona qualitat) o remojados (baixa qualitat), tothom els tocava, s’aixecaven, miraven, es deien coses entre elles, etc... jo a 38,5 de febre m’ho mirava amb curiositat. Finalment van arribar a la conclusió que l'home els enganyava. La broma va durar uns 20 minuts ben bons.

I si us esteu fent aquesta pregunta...sí! a la sala d’espera del metge entre gent venen tot tipus de coses.

Salut!
Visca Catalunya!